سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با غذاهای محلی استان گیلان آشنا شوید

 

پارس توریسم؛ آشنایی و خوردن غذاهای محلی همیشه یکی از هیجان‎انگیزترین بخش‌های سفر بوده است. هر شهر غذاهای مخصوص به خودش را دارد و در واقع غذاهای محلی بخشی از هویت و فرهنگ شهرها را توضیح می‌دهند. غذاهای محلی این امکان را در اختیار گردشگران می‌گذارند تا طعم‌ها و مزه‌های مختلف را امتحان کنند. استان گیلان را می‌توان یکی  استان‌هایی دانست که متنوع‌ترین و پرطرفدارترین غذاها را دارد. اگر دوست دارید بیشتر با غذاهای پرطرفدار گیلکی آشنا شوید در این مقاله با  پارس توریسم  همراه شوید.

 باقالا قاتق  نام‌آشناترین غذای گیلکی است که مانند بیشتر غذاهای گیلکی باقالی و تخم‌مرغ در آن وجود دارد. البته نقش سیر را نیز در غذاهای گیلکی بخصوص در باقالا قاتق نمی‌توان نادیده گرفت. اگرچه روش پخت این غذا آسان است و کافی است  باقالی را خیس کنید و همراه با شوید و ادیویه تفت دهید و سپس به آن آب اضافه کنید پس از آنکه باقالی خوب جا افتاد تخم مرغ را نیز به آن اضافه کنید اما، طعم این غذا وقتی یک محلی آن را تهیه کند چیزی دیگری است.

 ترش تره  غذای لذیذ دیگری است که می‌توان آن را در دسته غذاهای گیلکی قرار داد. در این خورشت انواع سبزیجات مانند  تره، جعفری گشنیز، اسفناج، برگ چغندر و… یافت می‌شود. نوعی ترشی مانند نارنج  با این غذا ترکیب می‌شود و ماده اصلی دیگر آن نیز سیر است. روش پخت ترش تره به این صورت است که سبزی‌ها را با کمی برنج می پزید و سپس سیر و ادیویه که قبلا آن را تفت داده‌اید به ترکیب اول اضافه می‌کنید. در مرحله سوم این مواد باید در ترشی پخته شود و وقتی خورشت به خوبی جا افتاد تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

کباب ترش  را که همه مردم به‌عنوان یک غذای گیلکی درجه یک می‌شناسند. اصلا مگر می‌توان به یکی از شهرهای استان گیلان رفت و کباب ترش نخورد؟ برای تهیه کباب ترش ابتدا باید گوشت گوسفند را در رب انار یا انار ترش ساییده شده به همراه سیر و پیاز و سبزی چوچاق( نوعی سبزی محلی) گردوی ساییده شده و  روغن زیتون می‌خوابانند. سپس گوشت‌ها را به سیخ می‌کشند.

واویشکا همان جغور بغور یا خوراک جگر خودمان است. این غذا به این  روش درست می‌شود که دل و جگر و قلوه گوسفندی را در ادویه و پیاز و رب گوجه تفت می‌دهید و واویشکای شما به همین راحتی آماده شده است.

 سیر قلیه نیز خورشت دیگر گیلانی‌ها است. ترکیب اصلی این خورشت برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره می‌باشد. ابتدا گوشت را در آبغوره تفت داده و سپس با لپه بپزید. بعد از آن برگ سیر خورد شده را با تخم مرغ مخلوط کرده و به ترکیب قبلی اضافه کنید و بگذارید خورشت جا بیافتد.

در سفر به گیلان خوردن چاشنی های گیلانی همچون کال کباب و زیتون پرورده را فراموش نکنید.