سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رکوردشکنی دونده ایتالیایی در گرمای کویر لوت

کویر لوت

گرم ترین نقطه جهان باز هم شاهد یک رکورد دیگر در کتاب گینس شد، منتهی اینبار نه برای خودش بلکه برای دونده ای از کیلومترها آن طرف تر. یک دونده ایتالیایی توانست در گرم‌ترین نقطه دنیا که منطقه گندم بریان کویر لوت است 75 کیلومتر بدود و نام خود را در فهرست رکوردهای گینس ثبت کند. پائولو ونتورینی از ماجراجویان و طبیعتگردان ایتالیایی روز 28 تیر ماه یک رکورد جهانی را به ثبت رساند. او توانست در گرم‌ترین نقطه دنیا که منطقه گندم بریان در کویر لوت واقع در ایران است به مدت 11 ساعت و 57 دقیقه 75 کیومتر بدود آن هم در حالی که دمای هوا 52 درجه سانتی گراد و دمای خاک 80 درجه بود.

در این یک روز دو فیلمبردار از گینس به همراه تیم پزشکی و یک نماینده از سفارت ایتالیا به همراه مدیر یک شرکت گردشگری که در کرمان فعالیت می‌کند او را همراهی کردند او برنامه خود را در کاروانسرای شفیع آباد کرمان به اتمام رساند و توانست نظر کارشناسان گینس را جلب کرده و این رکورد را به نام خودش در جهان ثبت کند. البته با ثبت نام او در این رکورد نام کویر لوت در ایران نیز برای اولین بار در این فهرست جای گرفت.

پائولو ونتورینی ساعت هفت و چهار دقیقه صبح روز چهارشنبه از گندم بریان شروع به دویدن کرد و با عبور از مسیر صعود تا ارتفاع یک هزار و 145 متری قله گندم بریان و 1150 متر مسیر برگشت، در ساعت هفت و 14 دقیقه بعد از ظهر رکورد خود را ثبت کرد.

دشت لوت کجاست؟ بخش‌هایی از استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در کنار هم بزرگترین بیابان جهان را تشکیل می‌دهند. کویر لوت با مساحتی بیش از 40 هزار کیلومتر مربع زمانی گرمترین نقطه‌ی دنیا با بیشینه‌دمای 70 درجه‌ی سانتی‌گراد بوده است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

دشت لوت به به خاطر گرمایش خیلی ها می شناسند. و حتی خارجی ها هم میشناسند.

حدود یک چهارم کشور ایران را مناطق کویری تشکیل می‌دهد. دشت لوت بیابانی در جنوب شرقی ایران است که طول آن از شمال به جنوب حدود 900 کیلومتر و غرب به شرق حدود 300 کیلومتر است. مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا در این دشت قرار دارد. در این دشت وسیع که زمانی محل وقوع زمین‌لرزه‌هایی بسیار بزرگ بوده است، آثاری از سکونت انسان از هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد مسیح مشاهده شده است. با  توجه به کشفیاتی که تاکنون انجام گرفته است، زمین‌شناسان توانسته‌اند اشیا باستانی متعلق به هزاره‌های سوم و چهارم پیش از میلاد را در این ناحیه پیدا کنند که نشان‌‌دهنده‌ی سکونت بشر در این دشت عظیم است.