سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدام آثار و بناهای ایرانی در فهرست یونسکو ثبت شده‏اند؟(1)

پارس توریسم؛ ایران کشوری با عقبه و تاریخ طولانی است و طبیعی است که امروزه یادگارهای این تاریخ طولانی گنجینه‎ای گرانبها در اختیار ما قرار دهد. هر گوشه گوشه ایت خاک پر است از آثار تاریخی که ارزش جهانی دارد.

سازمان یونسکو هر ساله تعداد آثار و بنای تاریخی منحصر به فرد و با ارزش جهان را به‎عنوان یک گنجینه جهانی در فهرست خود ثبت می‎کند. از میان جاذبه‎های کشورمان ایران نیز نام‎های زیادی در این فهرست وجود دارد که در این یاداشت به صورت مختصر به برخی از این آثار خواهیم پرداخت.

میدان نقش جهان

نقش جهان که به میدان شاه یا میدان امام نیز معروف است یکی از دیدنی‎ترین و محبوب‎ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان است که بازار سرپوشیده، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو نیز در این میدان قرار دارد. این میدان که متعلق به دوره صفویه است، در سال 1979 در فهرست یونسکو ثبت شده است.

نقش جهانمیدان نقش جهان اصفهان

بم

بم یکی از شهرهای قدیمی کرمان است که اگرچه متسافه در زلزله بخش زیادی از بافت تاریخی فوق‎العاده از بین رفت اما هنوز هم جذابیت‏های تاریخی زیادی دارد. این شهر که قدمت آن به دوران هخامنشی باز می گردد در سال 2004 ثبت یونسکو شد.

بمبم/کرمان

تخت جمشید

تخت جمشید یکی  از مشهورترین بناهای تاریخی و جاذبه‎های گردشگری ایران است که نیاز به معرفی ندارد. این بنای تاریخی در سال 1972 در فهرست یونسکو ثبت شد. مجموعه کاخ‎های تخت جمشید در زمان داریوش، خشایارشاه و اردشیر اول بنا شد.

تخت جمشیدتخت جمشید

کویر لوت 

جالب بدانید اگر چه کویر لوت در سال 2016 در فهرست یونسکو ثبت شده اما نخستین اثر طبیعی بود که در این فهرست ثبت شد. کویر لوت  حدود 5هزار سال قدمت دارد.

کویر لوتکویر لوت

چغازنبیل

چغازنبیل یک نیایشگاه بسیار قدیمی در خوزستان است که  تاریخ آن به زمان عیلامی‎ها باز می‎گردد. ایم بنا در سال 1979 در فهرست یونسکو ثبت شده است. این نیایشگاه بخشی باقی مانده کوچکی از شهر  دوراونتش است.

چغازنبیلچغازنبیل