سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غذاهای سنتی استان کردستان

استان کردستان یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران از نظر فرهنگی می‌باشد. این استان چه در زبان، چه در اداب و رسوم ، چه در صنایع دستی و چه در غذا فرهنگ و رسوم خاص خود را دارد. در این یاداشت برای آشنایی بیشتر با استان کردستان  سعی کرده‌ایم شما را با مهم‌ترین غذاهای محلی این استان آشنا کنیم. با پارس توریسم  همراه باشید.

شلکینه

شلکینهشلکینه

شلکینه یکی از غذاهای محلی استان کردستان است که اغلب در فصل بهار و در مهمانی‌های دسته جمعی سرو می‌شود. مواد اولیه این غذا آرد، شیر، تخم مرغ، بیکینگ پودر و نمک است و باید آن را روی وسیله‌ای به نام ساج که یک وسیله برای نام پختن است آماده کرد. شلکینه به این صورت آماده می‌شود که از مواد نام برده خمیری آماده می کنیم و می‌گذاریم خمیر یکی دو ساعت به اصطلاح ور بیاید. وقتی آماده شد می‌توانید آن را با کره حیوانی و اگر دوست داشتیم مقداری شکر بخورید.

که لانه

که لانهکه لانه

که لانه نیز یکی از نان‌های محبوب در میان مردم کردستان است. که لانه را بیشتر در فصل بهار طبخ می‌کنند و اغلب در خانه‌ها پخته می‌شود. پیچک یا پیازچه، آرد، نمک، روغن حیوانی یا کره‌ و آب مواد مورد نیاز برای تهیه که لانه است. این غذا را نیز مانند شلکینه بر روی ساج درست می‌کنند اما برای

تهیه آن از فر نیز می‌توان استفاده کرد.

خورشت ریواس

ریواسریواس

ریواس طعمی ترش و گس دارد از این رو برای کسانی که به غذاهای با طعم ترش علاقه ‌دارند خورشت ریواس گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. خورشت ریواس یکی از غذاهای معمول در میان مردم کردستان محسوب می‌شود زیرا این استان کوهستانی است و ریواس در کوهستان بیشتر رشد می‌کند.برای تهیه این خورشت به جز ریواس به گوشت گوسفندی، پیاز، مقدار کمی نعناع و جعفری ونمک و فلفل نیز نیاز است.

ریواس ویتامین A دارد و برای بینایی بسیار مفید است. همچنین از دیگر خواص این گیاه باید به رفع بی‌خوابی و رفع سستی و بی‌حالی بدن اشاره  کرد.

قایرمه

قایرمهقایرمه

قایرمه یکی دیگر از غذای محلی کردستان است که از  کنگر یا کرفس به آرد، زیره، تخم مرغ، آب یا شیر، زعفران دم کرده، بیکینگ پودر،کره، نمک، فلفل سیاه و روغن سرخ کردنی تهیه می‌شود. کنگر نیز نوعی گیاه است که در کوهستان‌ها رشد می‌کند. کنگر یک گیاه فصلی است که تا فروردین ماه راحت‌تر می‌توان آن را یافت و بعد  از فروردین یافتن این گیاه سخت می‌شود. کنگر بدن را ضدعفونی می‌کند؛ اشتها آور و هضم کننده غذاست و همچنین کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

انواع آش

آش

آش یکی از غذاهایی است که کرد ها زیاد می‌پزند و از آن نه به‌عنوان پیش غذا بلکه به‌عنوان غذای اصلی استفاده می‌شود. دو نمونه از معروف‌ترین آش‌های آنها یکی آش عدس بلغور است که در تهیه آن از از عدس، بلغور گندم، سیب‌زمینی و ادویه استفاده می‌شود. این آش را می‌توان  یکی پر طرفدارترین آش‌ها در کردستان دانست. و دیگری آش محبوب در کردستان آش دوغه‌وا می‌باشد. دوغه وا شبیه به آش دوغ است و روش پخت آن هم  تقریبا در همه شهرهای ایران یکی است.